Wolbrom – Miejsko-gminny serwis informacyjny: Definitywny koniec planów Kolei Dużych Prędkości

Główna treść

Definitywny koniec planów Kolei Dużych Prędkości

Kolej Dużych Prędkości, o której dość głośno mówiło się przed trzema laty, nie będzie przebiegać przez gminę Wolbrom. O odstąpieniu od realizacji władze Wolbromia zostały poinformowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które na podstawie podjętych decyzji na szczeblu rządowym wstrzymały realizację budowy KDP w Polsce do roku 2030. W związku z tym postanowiono zaprzestać rozpoczętych już prac studialnych i zakończyć prace w zakresie wytyczenia trasy kolei w tym map do celów projektowych.

Tym samym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie będą występowały z wnioskami o uzyskanie decyzji środowiskowych uwarunkowań ani występować o rezerwację terenu i prowadzić wykupu gruntów pod planowaną inwestycję.

Przypomnijmy, że planowana sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP) na odcinku linii kolejowej E65 Południe: Grodzisk Mazowiecki / Zawiercie – Kraków / Katowice – Zwardoń / Zebrzydowice – granica państwa  miała przebiegać przez gminę Wolbrom i powiat olkuski ze stacją Olkusz-Południowy. Z opracowań specjalistów wynikało, że czas przejazdu pomiędzy odcinkiem Olkusz-Warszawa przy prędkości 300 km. na godz. wyniósłby zaledwie 60 minut. Nowo wybudowany odcinek linii Olkusz-Katowice udałoby się pokonać w czasie 12 minut, a trasę Olkusz-Kraków w 17 minut.

W 2011 roku, po zapoznaniu się z przedstawionymi projektami Wydział Techniczno -Inwestycyjny Urzędu Miasta i Gminy w Wolbromiu pozytywnie zaopiniował zakres projektowanych dróg technicznych, zlokalizowanych na działkach będących we władaniu gminy Wolbrom. Przebieg planowanej trasy przez tereny gminy Wolbrom wiódł szerokim łukiem z północno-wschodniego zakątka gminy w kierunku południowo-wschodnim. W dość solidnie pofałdowanej okolicy projekt przewidywał wybudowanie w naszej gminie aż czterech tuneli i dwóch estakad. Pierwsza z nich o długości ok. 400 miałaby powstać pomiędzy Jeżówką a Wierzbiem (gm. Charsznica). Druga  estakada o długości 1100 metrów rozpoczynałaby się na terenie Zasępca i wiodła by wprost na wzniesienie między Suchą a Podchybiem. Z kolei tunel o długości 1600 metrów (jeden z najdłuższych tuneli w Polsce) miałby przebijać na wylot wzniesienie Kamiennej Góry. Trzy pozostałe kilkusetmetrowe tunele miały powstać na granicy Zasępca i Poręby Górnej, Sulisławic i Podlesic i pod zabudowaniami Podlesic I.


Wiesław Biernacki