Wolbrom – Miejsko-gminny serwis informacyjny: Deklaracja dostępności

Główna treść

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Urząd Miasta i Gminy Wolbrom dołożył wszelkich starań, aby zapewnić dostępność swojej strony internetowej www.wolbrom.pl zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j Dz. U. z 2023 r. poz. 1440) oraz Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiającą wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.

Status pod względem zgodności

Strona internetowa Gminy Wolbrom jest obecnie częściowo dostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, głównie niewidzących, niedowidzących, słabowidzących oraz niesłyszących i niedosłyszących. Na stronie internetowej aktywna jest usługa tłumacza migowego dostępnego dla obywateli od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Po lewej stronie, pod ikonami wielkości czcionki widnieje ikonka rąk informująca o możliwości korzystania z tłumacza migowego.

Przygotowanie oświadczenia w sprawie dostępności

Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 10-01-2025 r.

Metoda przygotowania oświadczenia:

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez Zespół ds. dostępności Urzędu Miasta i Gminy Wolbrom. Po dokonaniu analizy stwierdzono konieczność podjęcia w najbliższej przyszłości działań dotyczących poprawy związanej związanej z dostępnością architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe:

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Panem Marcin Osuszek elektronicznie na adres e-mail: mosuszek@umigwolbrom.pl lub telefonicznie pod numerem 32 70 65 359. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Informacje na temat procedury

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich:

https://www.rpo.gov.pl

Informacje uzupełniające:

Data publikacji strony internetowej: 2021-11-29

Data ostatniej aktualizacji dotyczącej zmiany wyglądu, struktury informacji lub sposobu publikowania: 29-11-2021

Dane teleadresowe podmiotu publicznego:

Urząd Miasta i Gminy w Wolbromiu
ul. Krakowska 1
32-340 Wolbrom
tel. 32 706 53 35,
Sekretariat: tel. 32 706 53 14,
fax. 32 644 22 88
e-mail: info@umigwolbrom.pl,
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej na platformie ePUAP: /6100xgmoa3/skrytka

Dostępność architektoniczna

W zakresie dostępności architektonicznej:

Przestrzenie komunikacyjne budynków nie są wolne od barier poziomych i pionowych (komunikacja pozioma: korytarze na różnych poziomach, progi w drzwiach, wejścia do pomieszczeń biurowych nie spełniające wymogu szerokości, komunikacja pionowa: brak wind, platform schodowych bądź innych urządzeń umożliwiających dostęp do wszystkich pomieszczeń z wyłączeniem pomieszczeń technicznych);

Zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku: rampa podjazdowa przy wejściu głównym umożliwiająca dostęp do Biura Obsługi Klienta oraz Urzędu Stanu Cywilnego; antypoślizgowe taśmy w kolorze żółtym zamontowane na pierwszym i ostatnim stopniu schodów.

Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku: wizualnie: tablice informacyjne, mapa tyflograficzna budynku. Głosowo: pracownicy Biura Obsługi Klienta.

Zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego: instrukcja dla pracowników Biura Obsługi Klienta.

Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób: komunikaty dźwiękowe, oznaczenia dróg ewakuacyjnych, szkolenia i instrukcje dla osób funkcyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zasad postępowania na wypadek ewakuacji.

W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:

Zapewnienie komunikacji z Urzędem na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami w formie określonej w tym wniosku – klient może zażądać załatwienia sprawy na parterze budynku. Pracownik Urzędu schodzi Biura Obsługi Klienta, które znajduje się przy wejściu głównym na parterze budynku po zawiadomieniu bezpośrednio przez pracownika Biura podawczego o konieczności obsługi klienta ze szczególną potrzebą. Przy budynku znajdują się miejsca parkingowe, z których mogą korzystać osoby niepełnosprawne.

Na chwilę obecną Biuro Obsługi Klienta częściowo spełnia wymogi ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Dokonano zakupu:

– mebli umożliwiających obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami oraz pracę pracownikowi BOK, poruszającego się na wózku inwalidzkim;

– pętli indukcyjnych w ilości 2 szt. (BOK, KASA);

Celem dostosowania budynku urzędu do wymogów w/w ustawy zakupiono i dokonano montażu tabliczek tyflograficznych przy wszystkich pomieszczeniach biurowych oraz WC. Przy wejściu głównym do budynku urzędu od strony rynku zamontowano tablicę informacyjną z brajlem i poddrukiem oraz PMMA.

W ramach uniwersalnego projektowania na parterze budynku w przyszłości planowane jest utworzenie specjalnego punktu obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami. Takie rozwiązanie spowoduje, że każdy interesant będzie miał zapewniony dostęp do wszystkich pracowników urzędu i załatwienia każdej sprawy bez konieczności poruszania się po budynku.

Informacja o języku migowym dla osób z dysfunkcją słuchu

1 kwietnia 2012 roku weszła w życie ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 20), która daje osobom niesłyszącym i doświadczającym trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się prawo do skorzystania z usług tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w urzędzie. By sprostać wymogom ustawy Urząd Miasta i Gminy Wolbrom aktywował usługę tłumacza migowego na stronie internetowej Gminy Wolbrom www.wolbrom.pl

Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania tłumacze PJM dostępni są od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16, a połączenie z nimi możliwe jest poprzez:

 połączenie z tłumaczem PJM ze strony www (link);

 połączenie z tłumaczem PJM na miejscu (komputer, smartfon, tablet);

 umieszczenie klienta w aplikacji webowej tłumacz.migam.org.

            Na drzwiach Biura Obsługi Klienta znajduje się naklejka rąk w kolorze zielono-pomarańczowym informująca o możliwości korzystania z tłumacza migowego.

Skarga na brak dostępności placówek publicznych

Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1411) od dnia 6 września 2021 r. można złożyć skargę na brak dostępności placówek publicznych lub wniosek o zapewnienie dostępności.

Skład całego zespołu roboczego zgodnie z zarządzeniem Burmistrza MiG Wolbrom nr 11/2025.

  1. Przewodniczący Zespołu, Koordynator d/s dostępności – Pani Magdalena Wójtowicz,
  2. Członek Zespołu Pani Karolina Misztal – dostępność informacynjo-komunikacyjna,
  3. Członek Zespołu Pan Marcin Osuszek – dostępność cyfrowa,
  4. Członek Zespołu Pani Dagmara Muszalska – dostępność architektoniczna,
  5. Członek Zespołu Pan Paweł Gieszczyk –  dostępność architektoniczna.

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – POBIERZ

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – aktualizacjaPOBIERZ