Nauczycielki Gimnazjum nr 4 w Wolbromiu uczestniczą w realizacji unijnego projektu w ramach którego doskonalą umiejętności metodyczno-językowe podczas wyjazdów do Wielkiej Brytanii. Elementem projektu jest również sprawozdanie z wyjazdu. Niedawno publikowaliśmy pierwszą z tych relacji – dziś kolejna:
W dniach 06– 13.06.2015r. w ramach projektu unijnego realizowanego w Gimnazjum nr 4 w Wolbromiu miałam okazję odbyć szkolenie metodyczno-językowe w Wielkiej Brytanii. Na zajęcia zdecydowałam się uczęszczać do Richard Language College, gdzie od poniedziałku do piątku, w grupie międzynarodowej doskonaliłam swoje umiejętności językowe, a także zdobywałam nowe pomysły dotyczące nauczania języka angielskiego. Kurs nosił nazwę EFL Methodology in Practice – Developing the Four Skills.
Miasto Bournemouth, w którym znajduje szkoła położone jest w hrabstwie Dorset, nad Kanałem La Manche. Bournemouth jest popularnym wśród Brytyjczyków nadmorskim kurortem, jak również ośrodkiem konferencyjnym i biznesowym. Piaszczysta plaża i morze umożliwia zarówno wypoczynek jak i możliwość uprawiania sportów wodnych. Miejscowość jest także miastem studenckim, i dlatego spotkać można w nim przedstawicieli wielu narodowości, oraz w którym znajduje się popularny Bournemouth University. Liczne college oferują obcokrajowcom różnorodne kursy oraz umożliwiają zdobywanie międzynarodowych certyfikatów.
Swój pobyt w Wielkiej Brytanii zaczęłam od poznania rodziny, u której miałam mieszkać cały tydzień. Pan Philip i Pani Barbara Bray serdecznie przywitali mnie już na stacji, skąd udaliśmy się na niedzielny obiad do ich domu. Państwo Bray od samego początku traktowali mnie jak członka rodziny, zapewniając mi komfortowe warunki oraz serwując tradycyjne, brytyjskie, domowe obiady. Spędzaliśmy ze sobą dużo czasu, dyskutując na temat naszych krajów, kultur czy zainteresowań. Była to dla mnie fantastyczna okazja do komunikacji w języku angielskim, obcowania z tym językiem na co dzień oraz do rozwijania swoich umiejętności językowych. Wraz z Państwem Bray miałam szansę zwiedzić okoliczne miejscowości (Chrischurch, Poole), a także odbyć parę lekcji kulinarnych.
Richard Language College znajdował się tuż za rogiem. Kurs, na który uczęszczałam składał się z dwóch części. Część pierwsza, był to kurs językowy, podczas którego miałam okazję poczuć się jak uczennica oraz poznać ludzi z różnych zakątków świata. Poza mną, do grupy uczęszczała również Camille (Wybrzeże Kości Słoniowej), Jurek (Niemcy), Florence (Francja) oraz Andrea (Włochy). Bardzo intensywne zajęcia realizowane były na poziomie CPE (Proficiency In English).
Popołudniami uczęszczałam na najbardziej interesujące mnie warsztaty metodyczne, prowadzone przez doświadczonych i wykwalifikowanych native speaker’ów.
Zajęcia metodyczne w pierwszy dzień dotyczyły różnych sposobów użycia tablicy interaktywnej na lekcjach języka angielskiego. Pan Brian McGuiness uświadomił nam, jak ważne jest korzystanie z Technologii Informacyjnej. Brian przedstawił różnego rodzaju programy takie jak choćby Facebook, które świetnie sprawdzają się podczas nauczania języka angielskiego oraz platformy ułatwiające prowadzenie lekcji.
Dzień drugi i trzeci dotyczył nauczania gramatyki poprzez wprowadzenie jej przy użyciu kontekstu, obrazów i wielu innych pomocy dydaktycznych. Pani Jan nie tylko zaopatrzyła nas w materiały, ale również pokazała, jak nie wpaść w „pułapkę” rozwiązywania zadań oraz monotonnego przygotowywania uczniów do egzaminów zewnętrznych.
Warsztaty metodyczne prowadzone przez Johna w czwarty dzień, dotyczyły głównego założenia programu Erasmusu+ tj. wprowadzenia metody CLIL (Content Language Integrated Learning) w nauczaniu. Profesor przedstawił procesy myślowe zachodzące podczas uczenia się języka, omówił techniki oraz metody pomocne podczas nauczania innego przedmiotu z elementami języka angielskiego. Następnie mieliśmy okazję wszystkie pomysły sprawdzić i przetestować na sobie, w trakcie lekcji biologii w języku angielskim.
Ostatni dzień warsztatów był dla mnie najintensywniejszy. Dotyczył on interesujących metod wykorzystywanych do pracy z tekstem. Pan John przedstawił mnóstwo pomysłów na to, jak urozmaicić pracę z tekstem pisanym, jak zmotywować ucznia do pracy nawet ze skomplikowanym artykułem, a także, jak pracując z tekstem równocześnie, rozwijać umiejętności mówienia i pisania.
Mój pobyt w Wielkiej Brytanii szybko dobiegł końca. Dni wypełnione były od rana do wieczora, każda minuta była dla mnie formą nauki. Na pewno nie był to zmarnowany czas, a wręcz przeciwnie, program Erasmus+ oraz warsztaty w Richard Language College sprawił, że wracałam jako nowy nauczyciel, jeszcze bardziej zmotywowany do pracy, z nowymi pomysłami i ze znacznie szerszym warsztatem pracy. Muszę przyznać, że pomimo tego, iż rok szkolny się kończy i czekają mnie dwa miesiące wakacji, z niecierpliwością czekam na wrzesień, kiedy będę mogła wszystkie swoje nowe pomysły wcielić w życie. Moi uczniowie! Już czekajcie na niezapomniane lekcje!
Paulina Strózik