Wolbrom – Miejsko-gminny serwis informacyjny: Festiwal Nauki w Zespole Szkół w Wolbromiu

Główna treść

Festiwal Nauki w Zespole Szkół w Wolbromiu

Jak spowodować, aby lekcje przedmiotów ścisłych były ciekawe? – nic prostszego, bo to fizyka, chemia czy matematyka mogą być wyjątkowo „widowiskowe”. Jeżeli nauczyciel znajdzie czas i wykaże inicjatywę, może sprawić, że uczniowie pokochają te przedmioty. 8 kwietnia w Zespole Szkół w Wolbromiu Pod Lasem1 odbył się Festiwal Nauki, któremu przyświecała wypowiedź Konfucjusza – „Słyszałem i zapomniałem. Widziałem i zapamiętałem. Zrobiłem i zrozumiałem”.

Festiwale Nauki są już od kilku lat stałym elementem oferty edukacyjnej  szkoły. W tym roku organizatorami naukowych atrakcji byli nauczyciele przedmiotów ścisłych: Janusz Wójcik, Aneta Dobrek, Irena Smoter, Stanisław Osmenda, Elżbieta Siewiorek oraz Piotr Siewiorek. W pokazach i prezentacjach z chemii, biologii, fizyki, matematyki, informatyki wzięło udział około 130 uczniów z szóstych klas ze szkół podstawowych z gminy Wolbrom. Impreza promowała edukację w bardzo ciekawej i przystępnej formie. Festiwal zorganizowany jest po to, by pokazać, że nauka nie jest nudna, a wręcz przeciwnie może być interesująca i dawać wiele radości, zwłaszcza w naszej szkole. Przygotowane przez nauczycieli i uczniów atrakcje robiły spore wrażenie.
Uczestnicy z wielkim zainteresowaniem oglądali doświadczenia chemiczne, dzięki którym mogli sprawdzić: czy woda zawsze gasi ogień, czy można zapalić substancję palną bez użycia zapałek, jaki jest sposób oświetlenia planu zdjęciowego bez użycia lampy błyskowej, jak tworzy się sekretne pismo, jak można wyprodukować sztuczną krew… Najwięcej entuzjazmu wśród uczniów wzbudziła erupcja wulkanu i produkcja „pasty do zębów dla słonia”.

Tematem przewodnim biologii były „Tajemnice Świata Zmysłów”. Zaplanowane pokazy i doświadczenia miały na celu wykazanie, że zmysły, które naturalnie wykorzystujemy bez zwracania na nie większej uwagi, odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Wpływają na to, jak poznajemy otaczający nas świat i jak w nim funkcjonujemy. Na poszczególnych stanowiskach uczniowie mogli wyostrzyć swoje zmysły w specyficznych warunkach, np.  wąchając różne substancje z zawiązanymi oczami. Każdy uczestnik miał okazję spróbować czegoś kwaśnego, słodkiego, słonego oraz gorzkiego.

Na innym stanowisku uzmysławiano uczniom specyfikę zmysłu dotyku: wyeksponowane przedmioty były gładkie, szorstkie, twarde, czy też kłujące. Wykorzystując jedynie zmysł dotyku uczestnicy eksperymentów rozpoznawali różne przedmioty, np. pióro, drewno, metal, jeżowca i wiele innych. Na uwagę zasługiwało stanowisko, na którym przygotowaliśmy wystawę prac przedstawiających złudzenia optyczne, każdy uczestnik mógł sprawdzić swój zmysł wzroku i pobudzić wyobraźnię. Wykonując doświadczenia uczniowie mogli dowiedzieć się: czy dwoje oczu widzi tak samo jak jedno, czy wzrok zawsze „ma rację”, co to są złudzenia optyczne, czy nos „czuje” smak, czy można „widzieć” dotykiem, czy receptory czucia są rozmieszczone jednakowo na całym ciele i jak dźwięki dochodzą do ludzkiego ucha.

Na małej sali gimnastycznej królowała fizyka. Szóstoklasiści mogli dowiedzieć się jak działa robot solarny, dlaczego samolot lata oraz zobaczyli ciekawe doświadczenia, ilustrujące  prawo Bernoulliego. Mieli też okazję dowiedzieć  się na czym polega efekt brazylijskiego orzecha,  jak działają płuca, wytworzyć tornado w butelce, poznać tajemnice podciśnienia oraz zbudować lampę solarną. Wykorzystując wiedzę z fizyki malowali także niezwykłe obrazy. Uczestnicy festiwalu dowiedzieli się również, które ciała przewodzą prąd elektryczny oraz ile ogórków kiszonych potrzebnych jest do zaświecenia diody LED. Dużym zainteresowaniem cieszyły się eksperymenty z cieczą nieniutonowską. Na innych stanowiskach rozkwitały lilie wodne, badano właściwości przezroczystego jajka oraz cieczy o różnych gęstościach.

W sali matematycznej uczniowie rozwiązywali ciekawe zagadki, rebusy, był także przeprowadzony konkurs „Happy Cube”. Zagadki i rebusy zawierały pojęcia matematyczne z podstawy programowej szkoły podstawowej, więc były wszystkim uczestnikom znane. Odgadnięcie ich jednak nie należało do najprostszych. Konkurs „Happy Cube” polegał na zbudowaniu z kilku elementów kostki w kształcie sześcianu. Elementów nie było dużo, lecz ich kształt zmieniał banalnie proste zadanie w niełatwy do rozwiązania problem.
Całość projektu przeprowadzili uczniowie klas pierwszej i drugiej gimnazjum. Najlepszych uczestników nagradzali drobnymi matematycznymi upominkami.

Na informatyce zaś odbył się pokaz robotów wykonanych z klocków LEGO Mindstorms, a także wyścig robotów – ROBOCROS.

Uczniom ze Szkoły Podstawowej  nr 1 w Wolbromiu, ze Szkoły Podstawowej w  Chełmie i Jeżówce oraz ich opiekunom serdecznie dziękujemy za przybycie na Festiwal Nauki i aktywne uczestnictwo w pokazach i doświadczeniach. Mamy nadzieję, że nasz projekt pokazał im jak ciekawa może być nauka. Przy okazji uczniowie Gimnazjum nr 2, prezentując przygotowane pokazy i eksperymenty, udowodnili, że w pełni zasłużyli na tytuł Szkoły Odkrywców Talentów.

Aneta Dobrek