Nasza szkoła zakończyła właśnie ponad dwuletni projekt mobilności kadry edukacji szkolnej organizowany w ramach programu ERASMUS + (POWER SE) przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, pt. „Nowoczesna szkoła-Uczymy się w Europie”. Grupa nauczycieli z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Wolbromiu w ramach projektu POWER wyjechała na szkolenie językowe, a także metodyczno-kulturowe do Wielkiej Brytanii. Projekt, jak sama nazwa wskazuje – Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, zakłada rozwijanie potencjału osób oraz instytucji poprzez realizację działań, polegających na ponadnarodowej mobilności. Dlatego też, celem wyjazdu było nie tylko poszerzenie umiejętności językowych i metodycznych, ale także poznanie walijskiego systemu nauczania oraz tamtejszej tradycji. Głównym założeniem projektu było odbycie przez grupę nauczycieli konkretnych szkoleń zagranicznych oraz wdrożenie poznanych podczas szkoleń nowych rozwiązań edukacyjnych. Do grupy nauczycieli, którzy wzięli udział w takich szkoleniach dołączyli: dyrektor ZSP w Wolbromiu Stanisław Tomasz Kołodziej, Panie: Aneta Bąchor, Maria Dziuba, Aneta Gajowiec, Agnieszka Gamrat, Ewelina Hudzińska, Olga-Kamińska-Gamrot, Agnieszka Kołodziej, Edyta Kołodziej, Paulina Konieczna oraz Barbara Olewińska-wicedyrektor i koordynator projektu. Projekt Erasmus + „ Nowoczesna szkoła- uczymy się w Europie” miał na celu podnieść poziom jakości pracy szkoły. Służyć temu miały szkolenia nauczycieli m.in. z zakresu obsługi tablicy interaktywnej, szkolenia programowania, a także poznawanie innowacyjnych metod i technologii, które miały sprawić, iż uczniowie chętniej będą dążyć do zdobywania wiedzy na zajęciach lekcyjnych. Dzięki uczestnictwie w projekcie osiągnęliśmy wymierne rezultaty, gdyż nasi nauczyciele nabyli umiejętności posługiwania się językiem obcym, poznali nowe kraje, innowacyjne formy zarządzania placówkami szkolnymi, wzmocnili samoocenę własną oraz naszych uczniów. Poznane nowe strategie i techniki efektywnego uczenia się w oparciu o walijski system edukacyjny oraz wykłady, wystawy i prezentacje, pozwoliły na rozbudzenie wśród uczniów postawy tolerancji, otwartości i zrozumienia innych kultur, co jest pomocne w motywowaniu uczniów do dalszego poznawania świata. Odpowiednio zmotywowani uczniowie podjęli wymianę korespondencji pomiędzy uczniami odwiedzanych przez nauczycieli partnerskich szkół w Walii oraz spotkali się w „realu” na nietypowej lekcji angielskiego przy użyciu aplikacji Skype. Ponadto dla uczniów oraz dla ich rodziców nauczyciele biorący udział w projekcie przygotowali wystawę zdjęć z wyjazdu do Wielkiej Brytanii. Angliści natomiast w klasie językowej przygotowali, tzw. „English Corner” czyli miejsce, w którym zgromadzili zbiór materiałów autentycznych, folderów, książek i broszur oraz gier językowych do użycia podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych oraz zajęć świetlicowych. Udział w projekcie dał naszej instytucji i jej nauczycielom ogromną szansę na wielostronny rozwój kompetencji osobowych, interpersonalnych oraz organizacyjnych. Staramy się, aby korzyści płynące z uczestnictwa nauczycieli w projekcie miały długotrwałe działanie, a dobre praktyki, wdrożone pomysły i autentyczne materiały, na co dzień urozmaicały zajęcia szkolne.Zanim jednak mogliśmy przekazać naszym podopiecznym tę cenną wiedzę, nauczyciele szkolili swój warsztat językowy na kursach przygotowawczych w kraju i intensywnych szkoleniach językowo-obserwacyjnych oraz językowo-metodycznych w uroczej miejscowości Swansea w południowej Walii.Pierwszy dzień wakacji rozpoczął się bardzo pracowicie. Zajęcia językowe odbywały się w City School of Languages w Swansea w Walii i prowadzone były przez wykwalifikowanych lektorów pochodzących z różnych krajów: Anglii, Walii, Grecji, Bangladeszu, Portugalii i Hiszpanii. Wśród nich znaleźli się: Rafifa Amal, Sarah Fernandez, Heledd Owen i oczywiście niezwykle sympatyczny, kompetentny i pomocny wicedyrektor szkoły, będący równocześnie jednym z lektorów- Neil Harris. Nauczyciele naszej placówki mieli możliwość uczenia się w grupach międzynarodowych. Oprócz nas, Polaków, w kursie uczestniczyli studenci z Arabii Saudyjskiej, Omanu, Izraela i Hiszpanii. Do wyjazdu i konwersacji w języku angielskim a przede wszystkim uczestnictwa w szkoleniu, nauczyciele z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przygotowywali się intensywnie przez cały rok, biorąc udział w zajęciach języka angielskiego w Szkole Językowej OK w Wolbromiu. Mając na celu zapoznanie się z walijskim systemem nauczania grupa nauczycieli odwiedziła walijską szkołę Ysgol Gynradd Gymraeg Parc y Tywyn w Burry Port, gdzie uczestniczyli i obserwowali różnorodne zajęcia lekcyjne. Dzięki tym wizytom wolbromscy nauczyciele mieli szansę na podpatrzenie ciekawych, innowacyjnych technik nauczania oraz wymianę doświadczeń z walijskimi pedagogami. Wyjazd do Wielkiej Brytanii dał naszym nauczycielom również szansę na poznanie tradycji i kultury. Bez wątpienia pomogły w tym wycieczki m.in. do Cardiff – stolicy Walii, nadmorskiej miejscowości Mumbles, która słynie z tzw. łyżeczek miłości i zwiedzanie zapierającej dech w piersiach jaskini Dan-Yr-Ogof. Część nauczycieli, uczestnicząca w tygodniowym kursie, z wielkim smutkiem opuściła Walię, natomiast grupa siedmiu nauczycieli kontynuowała drugi tydzień szkolenia, rozpoczynając je wizytą w kolejnej placówce oświatowej Ysgol Gynradd Gymraeg Tirdeuanw w Swansea. Po intensywnych dniach nauki wreszcie przyszedł czas na zwiedzenie wymarzonego przez wszystkich miasta Londynu. Dzięki kartom London Pass i Oyster nauczyciele mieli możliwość podróżować po Londynie, korzystając z najszybszego i najwygodniejszego środka transportu, jakim jest tamtejsze metro, a także zwiedzili szereg zabytkowych miejsc, jakie oferuje stolica Wielkiej Brytanii. W śród nich znalazły się Twierdza Tower, Brytyjskie Muzeum Narodowe, Muzeum Londynu, Katedra św. Pawła, Katedra Westminsterska, Pałac Kensington, Pałac Windsor, zmiana warty przed Pałacem Buckingham, rejs statkiem po Tamizie i wiele innych. Bez wątpienia wyjazd dostarczył naszym nauczycielom wielu emocji, był skarbnicą nowych umiejętności, technik nauczania oraz źródłem inspiracji do kolejnych szkoleń i podróży. Mamy nadzieję, że zrealizowany projekt i zdobyte podczas szkoleń materiały autentyczne oraz przygotowany w klasie językowej „English Corner”, a przede wszystkim postawa zaprezentowana przez nauczycieli i ich chęć do podnoszenia kwalifikacji sprawi, że staną się oni wzorem do naśladowania dla uczniów w chęci podnoszenia swoich kompetencji językowych. Barbara OlewińskaPaulina Konieczna
