Wolbrom – Miejsko-gminny serwis informacyjny: Południowa obwodnica Wolbromia gotowa już w całości

Główna treść

Południowa obwodnica Wolbromia gotowa już w całości

Tuż przed świętami, ku uciesze kierowców pokonujących drogę wojewódzką 783 Olkusz-Wolbrom -Miechów, udostępniony został do użytku 1,05 km odcinek ostatniego, trzeciego etapu południowej obwodnicy miasta Wolbromia. Uroczystość oficjalnego otwarcia trasy miała miejsce w dniu 29 grudnia. W tym, jakże ważnym nie tylko dla mieszkańców Wolbromia wydarzeniu, obok burmistrza Miasta i Gminy Wolbrom Adama Zielnika, uczestniczyli m.in.: wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, członek zarządu województwa Iwona Gibas, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Katarzyna Węgrzyn-Madeja, przedstawiciele głównego wykonawcy Strabag Infrastruktura Południe. Władze samorządowe Wolbromia obok burmistrza Zielnika reprezentowała zastępca burmistrza Bożena Konieczna i przewodniczący Rady Miejskiej Bartłomiej Żurek, a także członek zarządu Powiatu Olkuskiego Piotr Gamrot.

Inwestycja, o którą od lat zabiegał burmistrz Adam Zielnik, jest kontynuacją dwóch poprzednich etapów obwodnicy w ramach których w 2019 roku powstało łącznie około 4 km drogi – ponad kilometrowy odcinek od ul. Brzozowskiej do ul. Miechowskiej oraz prawie trzykilometrowy odcinek od ul. Skalskiej do ul. Brzozowskiej.

Trzeci etap, to ponad kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej numer 783, na odcinku od Szosy Olkuskiej (DW 783) do ul. Skalskiej (DW 794).

Ukończenie ostatniego, kluczowego fragmentu, pozwala wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Wolbromia i usprawnić komunikację szczególnie w okolicy skrzyżowania przy przejeździe kolejowym oraz na trasie Olkusz-Miechów. Tuz przed świętami przekonali się o tym kierowcy, którzy stali często w kilku kilometrowym korku ciągnącym się do skrzyżowania przy przejeździe.

Zgodnie z przeprowadzonym w 2020/21 r. generalnym pomiarem ruchu, droga nr 783 z Olkusza do Wolbromia i dalej do Miechowa jest najbardziej obciążona ruchem drogą wojewódzką w powiecie olkuskim. Przejeżdża nią blisko 12 tysięcy samochodów na dobę. Z racji cotygodniowych targów w środy i czwartki liczba pojazdów jeszcze wzrasta, powodując w godzinach szczytu paraliż miasta. Domknięcie łuku obwodnicy spowodowało skierowanie ruchu tranzytowego z Olkusza do Miechowa, z pominięciem ciągle korkującego się skrzyżowania przy przejeździe kolejowym – ocenił inwestycję Burmistrz Miasta i Gminy Wolbrom Adam Zielnik.

Jak już informowaliśmy, w ramach oddanego zadania inwestycyjnego wykonano:

  • budowę drogi jednojezdniowej, dwupasmowej klasy technicznej G o długości 1,05 km
  • budowę skrzyżowania 3- wlotowe typu rondo na DW 783 (ul. Olkuska Szosa)
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 783 na odc. ok 420 m. i jej przebudowę na odc. 80 m.
  • budowę prawostronnej ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku ok. 600 m.
  • budowę i przebudowę zjazdów indywidualnych
  • budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej
  • budowę oświetlenia drogowego wyposażonego w oprawy LED

Wyczekiwaną od lat inwestycję zrealizował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który umowę na jej wykonanie podpisał z firmą Strabag Infrastruktura Południe. Koszt inwestycji to ponad 15 milionów złotych. Wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wyniosła 11 348 600 złotych (85% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu). Gmina Wolbrom wsparła niniejsze zadanie kwotą 2,5 mln. zł. przeznaczoną na wykup gruntów.

Poniżej galeria zdjęć III odcinka obwodnicy tuż przed oddaniem do użytku.