Zamontowane przed miesiącem słupy oświetleniowe na przejściu dla pieszych w Zarzeczu już świecą. Jak informowaliśmy, przejście na ruchliwej drodze wojewódzkiej 783 uzyskało tzw. oświetlenie wertykalne. Dzięki niemu zarówno samo przejście, a przede wszystkim obszar bezpośrednio przed nim, jest już doświetlone równomiernym strumieniem światła. Takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo pieszych, którzy na zebrach są widoczni nawet z dużej odległości.
Przejście w Zarzeczu powstało z inicjatywy burmistrza Adama Zielnika. Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał na ten cel 15,9 tys. zł. dofinansowania, drugie tyle dołożyła Gmina Wolbrom. Wspólna inwestycja Województwa Małopolskiego i Gminy Wolbrom zrealizowana została w ramach zadania p.n. „Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w ciągu dróg wojewódzkich Województwa Małopolskiego.
– W ubiegłym roku, dwa takie przejścia powstały w Wolbromiu na ul. Skalskiej. Ich lokalizacje zostały wybrane ze względu na potrzebę poprawy w tych miejscach bezpieczeństwa pieszych. Są to przejścia, z których piesi korzystają bardzo często, a ich oświetlenie jest niewystarczające – wyjaśnia burmistrz Adam Zielnik. – Inteligentne przejścia to kolejny element służący bezpieczeństwu naszych mieszkańców. Z drugiej strony, to innowacyjne rozwiązanie techniczne umożliwi także oszczędność energii elektrycznej. Serdeczne podziękowania dla Zarządu Województwa w osobach Panów Marszałków: Witolda Kozłowskiego, Łukasza Smółki, Tomasza Urynowicza, Iwony Gibas oraz Pani Marszałek Marty Malec-Lech, a także Radnego Wojewódzkiego Pana Andrzeja Wójcika – dziękował za przyznanie dotacji burmistrz Zielnik.
Satysfakcji z ukończonego zadania nie kryje też sołtys Robert Pobudkiewicz, który również wnioskował o instalację nowoczesnego oświetlenia przejścia.
Innowacyjnym rozwiązaniem nowych przejść jest to, że są wyposażone w inteligentny system wykrywania pieszych. Zamontowane kamery analizują obraz pieszego i lampy doświetlają nie tyle samo przejście, ale głównie sylwetkę pieszego znajdującego się aktualnie na przejściu. Kiedy nie ma ruchu pieszego, oprawy mogą zmniejszyć natężenie oświetlenia, co pozwala na mniejsze zużycie energii elektrycznej. Kiedy pieszy zbliża się do przejścia zostaje wykryty przez autonomiczną kamerę, a system znów go doświetla, czyniąc go bezpiecznym.